nimaelectronics

نیما الکترونیک پارسیان

سلف در مقابل ترانسفورماتور

تفاوت سلف در مقابل ترانسفورماتور

سلف ها و ترانسفورماتورها اجزای الکترونیکی حیاتی هستند. با وجود اینکه شبیه به هم هستند، اما بسیار متفاوت هستند. در این مقاله قصد داریم تفاوت های سلف و ترانسفورماتور را بررسی کنیم.

سلف چیست؟

سلف سیم پیچی است که دارای میدان مغناطیسی است. این میدان مغناطیسی توسط جریان عبوری از سیم ایجاد می شود. یک سلف زمانی که جریانی از آن عبور می کند آهنربای الکتریکی نیز نامیده می شود. جهت میدان الکتریکی برخلاف جهت میدان مغناطیسی در یک سلف است.

یک سلف به دلیل داشتن میدان های الکتریکی و مغناطیسی می تواند برای ذخیره انرژی در مدار استفاده شود. هنگامی که جریان از یک سلف عبور می کند، انرژی در میدان مغناطیسی آن ذخیره می شود. هنگامی که یک مدار با یک سلف باز می شود، انرژی به عنوان جریان به مدار باز می گردد و در نتیجه ولتاژ آن افزایش می یابد.

ترانسفورماتور چیست؟

ترانسفورماتور وسیله ای است که انرژی الکتریکی را از یک مدار به مدار دیگر منتقل می کند. یک ترانسفورماتور دارای دو سیم سیم پیچی است که میدان های مغناطیسی متفاوتی دارند. جریانی که از سیم پیچ ها عبور می کند، میدان مغناطیسی در اطراف ترانسفورماتور ایجاد می کند که برای تغییر ولتاژ در مدار دیگر استفاده می شود.

در یک سلف، جریان یک میدان مغناطیسی در اطراف آن ایجاد می کند. از این میدان مغناطیسی می توان برای تغییر ولتاژ در مدار متصل به آن استفاده کرد. در یک ترانسفورماتور، جریانی که از هر دو سیم پیچ عبور می کند، میدان الکتریکی ایجاد می کند که ولتاژ مدار دیگر متصل به آن را تغییر می دهد.

موارد استفاده سلف در مقابل ترانسفورماتور

سلف ها و ترانسفورماتورها در زمینه های کاربردی متفاوت هستند. سلف ها در سیستم های قدرت الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند، جایی که از آنها برای ذخیره انرژی استفاده می شود. ترانسفورماتورها در تجهیزات الکترونیکی استفاده می شوند، جایی که از آنها برای تغییر ولتاژ استفاده می شود.

طراحی سلف در مقابل ترانسفورماتور

سلف ها و ترانسفورماتورها در طراحی متفاوت هستند. سلف ها از سیم پیچ هایی از سیم (یا یک سیم پیچ منفرد) تشکیل شده اند که به دور یک هسته پیچیده شده اند. سیم پیچ ها از طریق هسته به یکدیگر متصل می شوند. ترانسفورماتورها از نوعی کوپلینگ مغناطیسی استفاده می کنند که در آن سیم پیچ ها از طریق هسته آهنی یا مسی به یکدیگر متصل می شوند.

تفاوت اصلی بین مدارهای القایی و ترانسفورماتور این است که ترانسفورماتورها را می توان با AC (جریان متناوب) استفاده کرد، در حالی که سلف ها نمی توانند.

انواع ترانسفورماتور: سلف در مقابل ترانسفورماتور

سلف ها را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد:

انواع سلف ها

 

القاگرهای مغناطیسی

اینها دسته ای از ترانسفورماتورها هستند که سیم پیچ اولیه از مواد مغناطیسی تشکیل شده است. این مواد معمولاً بر پایه آهن هستند، مانند پودر آهن یا فریت.

القاگرهای غیر مغناطیسی

القاگرهای غیر مغناطیسی در کاربردهایی که نیاز به جریان کم یا توان کم دارند استفاده می شوند. آنها نسبت به همتایان مغناطیسی خود راندمان کمتری دارند.

– سلف های هسته هوا: اینها در کاربردهایی استفاده می شوند که سلف باید وزن و اندازه کمی داشته باشد. آنها همچنین در کاربردهایی که سلف باید نزدیک به صفحه زمین قرار گیرد استفاده می شود.

سلف های شکل سیم پیچ

اینها در کاربردهایی استفاده می شوند که در آن اندوکتانس برای جریان بالا و توان بالا مورد نیاز است. آنها همچنین در برنامه هایی که به وزن و اندازه کم نیاز دارند استفاده می شوند.

القاگرهای شکل حلزونی

اینها در برنامه هایی استفاده می شوند که نیاز به کارایی بالا دارند.

به منظور دستیابی به راندمان بالاتر، شکل‌های مارپیچ سلف‌ها نسبت به شکل سیم‌پیچ سلف‌ها ترجیح داده می‌شوند، زیرا تلفات سیم‌پیچ کمتر، درجه ولتاژ بالاتر و قابلیت رد ریپل بهتری دارند.

رایج ترین انواع ترانسفورماتورها عبارتند از:

انواع ترانسفورماتورها

_ ترانسفورماتورهای تکفاز: این ترانسفورماتورها در کاربردهایی استفاده می شوند که به توان کم و جریان کم نیاز است.

_ ترانسفورماتورهای سه فاز: این ترانسفورماتورها در کاربردهایی استفاده می شوند که نیاز به توان بالا و جریان بالا دارند.

_ ترانسفورماتورهای چهار فاز: این ترانسفورماتورها در کاربردهایی استفاده می شوند که به توان بالا، جریان بالاتر و ولتاژ متوسط نیاز دارند.

_ هسته های ترانسفورماتور اکسید زیرکونیوم (ZrO): هسته های ترانسفورماتور اکسید زیرکونیوم دارای مقاومت بالاتری نسبت به آهن یا مس هستند که برای کاهش تلفات خطوط انتقال مفید است. آنها همچنین معمولاً گرانتر از ترانسفورماتورهای هسته آهنی یا مسی هستند، اما دارای خواص عایق بهتر و تلفات حرارتی کمتری هستند.

_ ترانسفورماتور پله ای: این ترانسفورماتورها در کاربردهایی استفاده می شوند که به توان بالا و جریان کم نیاز دارند.

_ ترانسفورماتور پله‌آپ: این ترانسفورماتورها در کاربردهایی استفاده می‌شوند که به توان بالا و جریان بالا نیاز دارند.

آیا می توانم از سلف به عنوان ترانسفورماتور استفاده کنم؟

تفاوت سلف ها و ترانسفورماتورها

خیر. سلف ها به عنوان ترانسفورماتور مناسب نیستند، زیرا فقط با جریان AC کار می کنند.

سلف و ترانسفورماتور هر دو برای تبدیل ولتاژ یک مدار به مدار دیگر استفاده می شوند.

برای اینکه یک سلف به عنوان ترانسفورماتور استفاده شود، باید بتواند همان مقدار جریانی را که مدار برای آن طراحی شده است، حمل کند. اگر ظرفیت جریان کافی نداشته باشد، افت ولتاژ در سرتاسر سلف رخ می دهد که منجر به افزایش مقاومت در مدار می شود.

به همین دلیل، سلف را نمی توان به عنوان ترانسفورماتور استفاده کرد زیرا مقاومت بسیار زیادی دارد و ظرفیت جریان کافی ندارد. با این حال، با نوع سیم پیچ صحیح ترانسفورماتور، هیچ مشکلی با داشتن مقاومت بیش از حد وجود نخواهد داشت.

خرید سلف و ترانسفورماتور

هنگام خرید سلف و ترانسفورماتور، عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

_ ترانسفورماتور و مواد هسته سلف: ترانسفورماتورهای هسته آهنی و فولادی بیشتر از سلف های هسته آلومینیومی رایج هستند. ترانسفورماتورهای هسته آلومینیومی رایج تر از سلف های هسته آهنی یا فولادی هستند.

_ دمای مواد هسته: هر چه دمای مواد هسته بیشتر باشد، مقاومت حرارتی آن ماده بیشتر می شود. این باعث کاهش تلفات برق در سلف یا ترانسفورماتور می شود. به عنوان مثال، فریت ۷۵ درجه سانتی گراد دارای مقاومت حرارتی ۱۰ درجه سانتی گراد بر وات است در حالی که فریت ۱۵۰ درجه سانتی گراد دارای مقاومت حرارتی تنها ۶ درجه سانتی گراد بر وات است.

_ ضخامت مواد هسته: هرچه مواد هسته ضخیم تر باشد، قطر آن برای قرار گرفتن در یک محفظه خاص بیشتر خواهد بود. هرچه ضخامت کمتر باشد، قطرهای مورد نیاز کمتر است.

_ نوع مواد هسته: هسته های فریت ارزان تر و رایج تر از هسته های آهن پودری هستند.

_ ظرفیت کوپلینگ سلف به هسته: این مقدار خازن سرگردانی را که می توان بدون تأثیر بر عملکرد به سلف یا ترانسفورماتور اضافه کرد، تعیین می کند.

_ مقاومت کوپلینگ سلف به هسته: این مقدار مقاومت سرگردانی را که می‌توان بدون تأثیر بر عملکرد به سلف یا ترانسفورماتور اضافه کرد، تعیین می‌کند.

_ تلرانس سلف: سلف ها قطعات دقیقی هستند و بنابراین مهم است که مطمئن شوید محصولی با کیفیت با تلرانس خوب خریداری می کنید.

نتیجه گیری

امیدوارم اکنون تفاوت بین سلف و ترانسفورماتور را بدانید. و اگر می خواهید یکی بخرید، فقط از اطلاعات این راهنما استفاده کنید.

اگر به دنبال سلف و ترانسفورماتور در چین هستید، اجازه دهید نیما الکترونیک پارسیان به شما کمک کند. ما یک شرکت تامین کننده قطعات الکترونیک از چین هستیم.

سلف و ترانسفورماتور از جمله محصولاتی هستند که ما با آنها سر و کار داریم. شما کافی است پارت نامبر قطعه موردنظر را برای ما ارسال کنید. در صورت موجود بودن، قطعه برای شما ارسال می شود و در صورت ناموجود بودن محصول در لیست خرید خارج قرار می گیرد و در سریع ترین زمان ممکن تهیه و ارسال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رفتن به بالا
بکشید و رها کنید برای مقایسه جدید
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
برای مخفی کردن جعبه روی قسمت بیرون کلیک نمایید
مقایسه