nimaelectronics

نیما الکترونیک پارسیان

خازن های الکترولیتی چیست

نکاتی برای بهترین استفاده از خازن های الکترولیتی آلومینیومی

خازن های الکترولیتی در اکثر طرح های مدار الکتریکی بسیار رایج هستند. این می تواند به دلیل مزایای زیادی باشد که با این خازن ها همراه است.

در این راهنما، نکاتی را در مورد چگونگی به دست آوردن بهترین خازن های الکترولیتی آلومینیومی خواهید آموخت.

نحوه استفاده از خازن های الکترولیتی آلومینیومی

خازن های الکترولیتی آلومینیومی می توانند به راحتی در هر نوع کاربرد الکترونیکی قرار بگیرند. دلیل این امر این است که آنها در مقادیر، انواع و اندازه های مختلف موجود هستند.

یکی از وظایف کلیدی خازن ذخیره انرژی است. این کار با انباشت شارژ انجام می شود. بارها روی دو صفحه رسانای خازن جمع می شوند.

هنگامی که خازن به منبع AC متصل می شود، بارها جمع می شوند. هنگامی که به منبع DC متصل می شود، خازن تخلیه می شود و انرژی می دهد.

انرژی در میدان الکتریکی که دو صفحه رسانای خازن را از هم جدا می کند ذخیره می شود.

خازن های الکترولیتی آلومینیومی خازن های پلاریزه هستند. این بدان معناست که یک ترمینال شارژ متفاوتی با پایانه های دیگر خواهد داشت. قطبیت تعیین می کند که کدام ترمینال شارژ بیشتری دارد و کدام ترمینال شارژ کمتری دارد.

تفاوت بار ناشی از واکنش های شیمیایی متفاوتی است که در داخل خازن های الکترولیتی آلومینیومی در طول فرآیند تولید رخ می دهد.

خازن ها را می توان در کاربردهای پرقدرت استفاده کرد. آنها همچنین برای استفاده در مدارهای ولتاژ بالا عالی هستند. آنها همچنین در صاف کردن منبع تغذیه برای حذف هر گونه سنبله یا نوسان بسیار موثر هستند.

خازن های الکترولیتی آلومینیومی عمدتاً به عنوان فیلتر در سیستم منبع تغذیه استفاده می شوند. خازن ها باید در نزدیکی بار قرار گیرند تا بهترین نتیجه را داشته باشند.

سایر کاربردهای خازن های الکترولیتی آلومینیومی عبارتند از:

  • فیلتر کردن گذرا از مدارهای دیجیتال
  • تامین DC به مدارهایی با محتوای ریپل بالا
  • تامین DC به مدارهایی با محتوای ریپل کم

بهترین ماده خازن الکترولیتی آلومینیومی را انتخاب کنید

اجزای اصلی یک ماده خازن الکترولیتی آلومینیومی معمولی شامل الکترولیت ها، کاغذ فویل و صفحات آلومینیومی است. الکترولیت مایعی است که برای هدایت الکتریسیته روی کاغذ فویل و صفحات آلومینیومی استفاده می شود.

کاغذ فویل یک کاغذ نازک و پهن است که به عنوان عایق بین صفحات آلومینیومی و الکترولیت عمل می کند. همچنین به عایق بندی صفحات آلومینیومی از یکدیگر کمک می کند.

مواد دی الکتریک صفحه خازن نیز مهم است زیرا بر نحوه هدایت الکتریسیته و خواص عایق بودن آن تأثیر می گذارد. اکسید آلومینیوم، لاستیک سیلیکون و پلی پروپیلن از رایج ترین دی الکتریک های مورد استفاده در خازن ها هستند.

صفحه آلومینیومی باید از حداقل ۹۹ درصد آلومینیوم خالص ساخته شود زیرا هر گونه ناخالصی می تواند توانایی آن را برای مقاومت در برابر ولتاژها و جریان های بالا کاهش دهد.

از اندازه خازن الکترولیتی آلومینیومی مناسب استفاده کنید

این یکی دیگر از مطمئن ترین راه ها برای استفاده بهینه از خازن الکترولیتی است. دانستن اندازه خازن مورد نیاز گام مهمی در یافتن خازن الکترولیتی آلومینیومی مناسب است.

اگر از اندازه خازن مورد نیاز خود مطمئن نیستید، از این ماشین حساب آنلاین استفاده کنید.

با وارد کردن پارامترهای زیر می توانید اندازه خازن صحیح را تعیین کنید:

  • ولتاژ خازن
  • جریان خازن
  • قدرت خازن

جریان موج دار را در نظر بگیرید

جریان موج دار اندازه گیری مقدار کل جریانی است که از خازن ها در حالی که فعال هستند عبور می کند.

معمولاً در میکرو آمپر اندازه گیری می شود.

اگر بیش از حد بالا باشد، ممکن است منجر به نویزهای فرکانس بالا و سایر سیگنال های الکتریکی نامطلوب شود.

همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر جریان موج دار تأثیر بگذارند. اینها شامل کیفیت دی الکتریک خازن الکترولیتی آلومینیومی، درجه حرارت و درجه ولتاژ آن است.

رتبه های ولتاژ بالاتر معمولاً به دلیل ولتاژهای بالاتری که برای راه اندازی آنها لازم است، مستعد جریان های موج دار بالاتر هستند. اگر خازن ولتاژ بالا با درجه جریان نسبتا پایین دارید، بهتر است از خازن های الکترولیتی آلومینیومی با درجه ولتاژ بالاتر استفاده کنید.

اگر می خواهید از هدر دادن پول خود برای خازن های الکترولیتی آلومینیومی جلوگیری کنید، همیشه می توانید یک خازن فیلم پلی استر بخرید.

طول عمر خازن و تعویض

طول عمر خازن

اکثر سازندگان توصیه می کنند که خازن های الکترولیتی آلومینیومی باید پس از دو سال استفاده تعویض شوند، زیرا طول عمر کمتری دارند. با این حال، برخی از کارشناسان ادعا می کنند که طول عمر یک خازن الکترولیتی آلومینیومی با شرایط نگهداری مناسب به ۱۰۰ سال می رسد.

اگر مطمئن نیستید که آیا خازن های شما هنوز خوب هستند یا خیر، بهتر است ابتدا این موارد را بررسی کنید:

  • بررسی کنید که آیا خازن ها در محیط خشک ذخیره شده اند.( بررسی کنید که آیا به درستی نصب شده اند یا خیر.)
  • وضعیت جسمانی آنها را بررسی کنید.
  • عایق اطراف آنها را بررسی کنید. اگر مطمئن هستید که خازن های شما هنوز خوب هستند، بهتر است آنها را تعویض کنید.

نیازهای ظرفیت خود را ارزیابی کنید

تنها پس از ارزیابی جدی نیازهای خازنی خود می توانید از خازن های خود بهترین استفاده را ببرید. اگر تعداد خازن‌های زیادی دارید، بهتر است مقدار ظرفیت خازن بیشتری بخرید. اگر فقط چند خازن و حجم کار کم دارید، بهتر است کوچکترین ظرفیت خازنی را خریداری کنید که بتواند نیازهای شما را برآورده کند.

اگر می‌خواهید در خازن‌های الکترولیتی آلومینیومی صرفه‌جویی کنید، باید رتبه ولتاژ خازن‌های خود را نیز در نظر بگیرید.

اگر در مورد نوع خازن هایی که برای پروژه خود نیاز دارید مطمئن نیستید، از افراد دیگری که قبلاً از آنها استفاده کرده اند سؤال کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از خازن های الکترولیتی آلومینیومی

خرید خازن های الکترولیتی اصفهان

از خازن های الکترولیتی برای پروژه خود استفاده نکنید مگر اینکه مطمئن باشید که برای آن مناسب هستند.

اگر از توانایی آنها در تحمل دمای بالا مطمئن نیستید، فقط آنهایی را خریداری کنید که دارای ولتاژ حداقل ۳۰۰۰ ولت هستند.

هنگام مونتاژ مدار خود همیشه از همان مارک و نوع خازن استفاده کنید و باید با دقت به هم لحیم شوند. اگر نمی دانید چگونه لحیم کاری را انجام دهید، قبل از خرید این قطعات از فردی که می داند چگونه این کار را انجام دهد، بپرسید.

هنگام مونتاژ مدار خود فقط از همان نوع خازن استفاده کنید – انواع مختلف خازن را در آنجا مخلوط نکنید.

نتیجه گیری

در پایان، می خواهم بگویم که خازن های الکترولیتی آلومینیومی خازن بسیار خوبی است. این خازن نه تنها در مدار منبع تغذیه استفاده می شود بلکه در مدار ارتباطات و کامپیوتر نیز استفاده می شود.

امیدوارم نکات ارزشمندی را در مورد نحوه بهترین استفاده از خازن های الکترولیتی آلومینیومی یاد گرفته باشید.

شرکت نیما الکترونیک در زمینه تامین قطعات و ماژول های الکترونیکی، ساخت بردهای مدار چاپی PCB، طراحی و ساخت سیستم های الکترونیکی و مخابراتی و مونتاژ بردهای الکترونیکی فعالیت دارد.

شما هر قطعه ای که نیاز دارید میتونید سفارش بدید و در کمترین زمان دریافت کنید. همچنین میتوانید بهترین و باکیفیت ترین خازن الکترولیتی را با مراجعه به سایت ما انتخاب و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رفتن به بالا
بکشید و رها کنید برای مقایسه جدید
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
برای مخفی کردن جعبه روی قسمت بیرون کلیک نمایید
مقایسه