nimaelectronics

نیما الکترونیک پارسیان

تست خازن

روش های مختلف تست خازن

خازن ها در بین قطعات الکترونیکی غیرفعال دسته بندی می شوند. وظیفه اصلی یک خازن ذخیره انرژی الکتریکی است که در یک میدان الکتریکی تعریف شده است.

یک خازن معمولی برای داشتن دو ترمینال طراحی شده است. اثر استفاده از خازن به عنوان خازن شناخته می شود.

بنابراین، وقتی یک خازن را به مدار وارد می کنید، ظرفیت آن مدار را اضافه می کنید.

خازن چگونه کار می کند؟

قبل از اینکه به تست خازن بپردازیم، عاقلانه است که بدانیم چگونه کار می کند. همانطور که تعریف کردیم، وظیفه اصلی یک خازن ذخیره انرژی پتانسیل است. اما چگونه به این امر دست می یابد؟

یک خازن از دو صفحه رسانا ساخته شده است. این بشقاب ها را می توان از مواد مختلفی از جمله کاغذ، پلاستیک، میکا و تفلون ساخت. صفحات توسط یک فیلم عایق به نام دی الکتریک از هم جدا می شوند.

هنگامی که خازن به منبع ولتاژ متصل می شود، صفحه مثبت دارای بار مثبت و صفحه منفی دارای بار منفی خواهد بود.

خازن چه شکلی است؟

انواع خازن

خازن ها اشکال و اندازه های مختلفی دارند، اما همه آنها با استفاده از روش های مشابه تولید می شوند. رایج ترین شکل خازن، یک قطعه پلاستیکی کوچک به شکل دیسک است که دو صفحه فلزی در دو طرف آن دارد.

این دو صفحه فلزی توسط یک لایه نازک از مواد عایق که آنها را از هم جدا می کند به هم متصل شده اند. یک سوراخ کوچک در یک طرف خازن باعث می شود تا زمانی که خازن به باتری متصل است، جریان کارآمدتری بین آنها جریان یابد.

چرا باید خازن را تست کنم؟

تست خازن مهم است زیرا نشان می دهد که آیا خازن آسیب دیده است یا خیر. خازن آسیب دیده نمی تواند انرژی الکتریکی را به درستی ذخیره کند. این امر منجر به عملکرد ضعیف مدار می شود و حتی ممکن است باعث آسیب به سایر اجزای مدار شود.

شایع ترین علت خرابی خازن شارژ بیش از حد است. اگر دستگاه را برای مدت طولانی به پریز وصل کنید یا آن را بدون بار به باتری متصل کنید، ممکن است شارژ بیش از حد اتفاق بیفتد. علل دیگر شامل آسیب فیزیکی، گرما و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی است.

روش های مختلف تست خازن ها چیست؟

چندین روش وجود دارد که می توانید خازن را برای هر گونه نقص آزمایش کنید:

۱. تست ولتاژ

این ساده ترین آزمایشی است که می توانید روی یک خازن انجام دهید. این شامل اعمال یک منبع AC به خازن و اندازه گیری ولتاژ در آن است. اگر مقدار ولتاژ را مشاهده کردید، به این معنی است که خازن در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر ولتاژی را نمی بینید، به این معنی است که خازن خراب است.

۲.تست بار DC

این یک راه آسان دیگر برای آزمایش خازن ها برای عیوب است. این روش شامل اعمال یک بار DC معین به خازن و اندازه گیری منحنی جریان-ولتاژ آن تحت شرایط بار مختلف (به عنوان مثال افزایش بارهای DC) است.

اگر هیچ نقصی وجود نداشته باشد، این منحنی باید برای همه بارهای آزمایش شده خطی باشد و باید از نقطه (0V, 0A) عبور کند. در صورت وجود نقص، منحنی ولتاژ جریان غیر خطی خواهد بود و از نقطه (0V, 0A) عبور نخواهد کرد.

۳. تست بار AC

این آزمایش مشابه آزمایش بار DC است. تنها تفاوت این است که منبع ولتاژ AC در این مورد به جای منبع ولتاژ DC استفاده می شود. همچنین می توان هر دو تست بار AC و DC را ترکیب کرد و سپس نتایج را با هم تجزیه و تحلیل کرد.

۴. تست نشتی

در این روش خازن با ولتاژ بالا شارژ می شود و سپس منحنی فروپاشی بار آن بر حسب زمان اندازه گیری می شود. این آزمایش را می توان در حالت جریان یا ولتاژ انجام داد، بسته به نوع خازن مورد آزمایش.

۵. تست جذب دی الکتریک

این آزمایش برای اندازه گیری ضریب اتلاف یک خازن در طول زمان انجام می شود. این تست به عنوان “آرامش ظرفیت” یا “تخلیه خازن” نیز شناخته می شود و یک روش بسیار رایج برای آزمایش خازن ها است.

هنگامی که یک خازن شارژ می شود، دارای یک ولتاژ مشخص در سراسر آن است که باعث می شود جریان به داخل و خارج از خازن جریان یابد.

مقدار جریانی که وارد خازن و خارج از خازن می شود به ظرفیت خازن بستگی دارد.

اگر هیچ نقصی در ظرفیت خازن وجود نداشته باشد، این جریان در تمام مراحل کارکرد ثابت خواهد بود.

با این حال، اگر نقصی در دی الکتریک وجود داشته باشد، این جریان با گذشت زمان تغییر می کند.

این تغییر را می توان با استفاده از یک اسیلوسکوپ برای اندازه گیری ولتاژ در خازن و همچنین اندازه گیری جریان ورودی و خروجی آن در طول زمان اندازه گیری کرد.

مراحل تست خازن ها

اکنون که روش‌ها و تکنیک‌های مختلف آزمایش خازن‌ها را پوشش داده‌ایم، اکنون به مراحلی که باید دنبال کنید و ابزارهایی که هنگام آزمایش خازن‌ها باید استفاده کنید، نگاهی بیاندازیم.

تست خازن با استفاده از مولتی متر دیجیتال با تنظیم ظرفیت

تست خازن ها

در این حالت، مولتی متر دیجیتال دارای تنظیمات ظرفیت خازنی است. برای انجام تست مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱: خازن را از مدار جدا کنید.

مرحله ۲: مولتی متر دیجیتال را برای اندازه گیری ظرفیت تنظیم کنید.

مرحله ۳: یک پروب مولتی متر دیجیتال را به صفحات خازن وصل کنید و پروب دیگر را به زمین وصل کنید.

مرحله ۴: قرائتی که روی مولتی متر دیجیتال خود دریافت می کنید باید بسیار نزدیک به ظرفیت خازن شما باشد. اگر نه، پس باید خازن خود را تعویض کنید.

تست خازن با استفاده از اسیلوسکوپ با تنظیم ظرفیت

در این مورد، یک اسیلوسکوپ دارای یک تنظیم ظرفیت خازنی است. برای انجام تست مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱: خازن را از مدار جدا کنید.

مرحله ۲: یک اسیلوسکوپ را برای اندازه گیری ظرفیت تنظیم کنید.

مرحله ۳: یک پروب اسیلوسکوپ خود را به صفحات خازن وصل کنید و پروب دیگر را به زمین وصل کنید.

مرحله ۴: شما باید شکل موج را در اسیلوسکوپ خود ببینید. اگر نه، پس باید خازن خود را تعویض کنید.

تست خازن با استفاده از مولتی متر دیجیتال بدون تنظیم ظرفیت

مرحله ۱: خازن را از مدار جدا کنید

مرحله ۲: مولتی متر دیجیتال را برای خواندن مقاومت تنظیم کنید.

قرائت مولتی متر باید بر حسب اهم خوانده شود. اگر مولتی متر شما دارای محدوده مقاومت قابل تنظیم است، آن را روی ۱۰۰۰ اهم تنظیم کنید.

مرحله ۳: مولتی متر را به پایانه های خازن خود وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که اتصال به پایانه های مربوطه به درستی انجام شده است.

مرحله ۴: به قرائت مولتی متر توجه داشته باشید، به خصوص مقاومت اولیه ای که توانستید با استفاده از مولتی متر خود ثبت کنید.

مرحله ۵: مجدداً مولتی متر را به خازن وصل کرده و یک عدد را مطالعه کنید.

مرحله ۵: قرائت مولتی متر اکنون باید بر حسب اهم خوانده شود. اگر نه، پس باید خازن خود را تعویض کنید.

استفاده از مولتی متر آنالوگ برای آزمایش خازن

اگر مولتی متر دیجیتال ندارید، می توانید از مولتی متر آنالوگ خود برای این کار استفاده کنید. هنگام استفاده از مولتی متر آنالوگ مراحل زیر را باید دنبال کنید:

مرحله ۱: خازن را از مدار جدا کنید.

مرحله ۲: مولتی متر را برای خواندن مقاومت تنظیم کنید. این معمولا با OHM یا نماد امگا نشان داده می شود.

مرحله ۳: مولتی متر را به سیم های خازن وصل کنید. به علائم سرنخ ها که پایانه های مثبت و منفی هستند نگاه کنید.

مرحله ۴: قرائت مولتی مترهای آنالوگ را بررسی کنید. یک مولتی متر آنالوگ معمولی دارای یک سوزن است که معمولاً زرد است. رفتار سوزن به شما می گوید که خازن خوب است یا بد.

اگر سوزن با نشان دادن مقاومت کم شروع شود و سپس به تدریج به بالاترین مقدار متمایل شود، این نشانه آن است که خازن در شرایط عالی قرار دارد.

اگر سوزن با نشان دادن مقاومت کم شروع می شود و اصلا حرکت نمی کند، این می تواند نشانه کوتاه شدن خازن شما باشد. هیچ گزینه ای جز انجام جایگزینی برای شما باقی نمی گذارد.

اگر سوزن با نشان دادن مقاومت بالا شروع شود و به تدریج به سمت پایین ترین مقدار متمایل شود، این نشانه تخلیه خازن است. هیچ گزینه ای جز انجام جایگزینی برای شما باقی نمی گذارد.

اگر سوزن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و اصلاً حرکت نمی‌کند، این می‌تواند نشانه کوتاهی خازن شما باشد. هیچ گزینه ای جز انجام جایگزینی برای شما باقی نمی گذارد.

تست خازن با استفاده از ولت متر

آزمایش خازن با ولت متر

به غیر از مولتی متر، می توانید خازن خود را با استفاده از ولت متر نیز تست کنید. هنگام استفاده از ولت متر باید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱: خازن را از مدار جدا کنید.

مرحله ۲: ولت متر خود را برای اندازه گیری ولت DC تنظیم کنید. قرائت ولت متر شما باید بسیار نزدیک به صفر ولت باشد.

مرحله ۳: یک پروب ولت متر خود را به صفحات خازن وصل کنید و پروب دیگر را به زمین وصل کنید.

مرحله ۴: درجه ولتاژ خازن خود را بررسی کنید. این اطلاعات معمولاً روی جلد خازن شما نشان داده می شود. این عدد معمولا با V بزرگ نشان داده می‌شود. مهم است که درجه ولتاژ خازن خود را بررسی کنید، زیرا مشخص می‌کند که خازن شما چقدر توان را می‌تواند تحمل کند.

مرحله ۵: اگر باتری ۱۲ ولتی دارید، باید بتوانید حدود ۱۲ ولت از ترمینال منفی باتری خود دریافت کنید. در غیر این صورت ممکن است نیاز به تعویض خازن داشته باشید.

علائم خرابی خازن

به غیر از انجام تمام آزمایش‌های فوق، چندین علامت نشانگر به شما در مورد مشکلات خازن هشدار می‌دهند. این علائم عبارتند از:

_ دستگاه روشن یا روشن نمی شود: اگر دستگاه شما روشن یا روشن نمی شود، این می تواند نشانه ای از مشکل در خازن شما باشد.

_ دستگاه زمزمه می کند یا وزوز می کند: آیا وقتی دستگاه را روشن می کنید صدای زمزمه یا وزوز می شنوید؟ این می تواند نشانه مشکل خازن شما باشد.

_ دستگاه برق ندارد: اگر برق از دستگاه خود دریافت نمی کنید، این می تواند نشانه مشکل خازن شما باشد. در برخی موارد، این به دلیل باز بودن مدار در سیم کشی بین باتری و برد مدار ایجاد می شود.

_ دستگاه صدایی شبیه به کارکردن موتور الکتریکی دارد: اگر صدایی شبیه به کارکردن موتور الکتریکی می شنوید، می تواند نشانه ای از مشکل در خازن شما باشد.

_ دستگاه از باتری کار نمی‌کند و سیم‌کشی را تست کرده‌اید: اگر سیم‌کشی را آزمایش کرده‌اید و هنوز کار نمی‌کند، ممکن است به دلیل باز بودن مدار در سیم‌کشی بین باتری و برد مدار شما باشد.

اگر برق از دستگاه خود دریافت نمی کنید و روشن نمی شود، علائم زیر را بررسی کنید:

_ دستگاه بوی سوختن پلاستیک می دهد: این یکی از رایج ترین نشانه های بد بودن خازن است. بو می تواند به دلیل خازن بد یا اتصالی باشد که می سوزد.

_ دستگاه در صورت اتصال به باتری (یا اگر آن را از باتری جدا کنید) شارژی را در خود نگه نمی دارد: این نشانه دیگری است که نشان می دهد مشکلی در خازن شما وجود دارد. اگر در حین اتصال به باتری از دستگاه خود شارژ دریافت می کنید، احتمالاً یکی از اتصالات سیم کشی بین خازن و برد مدار مشکل دارد.

آیا می توانم خازن را بدون جدا کردن آن تست کنم؟

خازن را می توان بدون جدا کردن آن از واحد آزمایش کرد، اما توصیه نمی شود. آزمایش خازن بدون جدا کردن آن از دستگاه به شما این امکان را می دهد که تشخیص دهید آیا خازن شما مشکلی دارد یا مشکل دیگری در دستگاه شما وجود دارد.

هنگام خرید مولتی متر به چه نکاتی توجه کنم؟

همانطور که دیدیم، مولتی مترها نقش مهمی در آزمایش خازن دارند. هر دو مولتی متر دیجیتال و آنالوگ می توانند خازن های شما را آزمایش کرده و نتایج دقیقی را ارائه دهند.

بنابراین، خرید بهترین مولتی متر در بازار بسیار مهم است. تمام ویژگی های حیاتی مولتی متر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در شرایط کار مناسب است.

نتیجه گیری

امیدوارم این راهنما تمام آنچه را که در مورد آزمایش خازن ها باید بدانید را در اختیار شما قرار داده باشد. من می خواهم این راهنما را با این جمله به پایان برسانم که آزمایش خازن ها کار آسانی نیست. شما باید خیلی مراقب آن باشید.

من به شما توصیه می کنم مولتی متری بخرید که قابلیت تداوم بالایی دارد. با این ویژگی قادر خواهید بود خازن های خود را به راحتی و با دقت تست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رفتن به بالا
بکشید و رها کنید برای مقایسه جدید
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
برای مخفی کردن جعبه روی قسمت بیرون کلیک نمایید
مقایسه