nimaelectronics

نیما الکترونیک پارسیان

مدارهای مجتمع

مدارهای مجتمع کجا استفاده می شوند؟

مدار مجتمع یا آی سی وسیله الکترونیکی است که تعدادی از قطعات الکترونیکی گسسته را در یک بسته واحد ادغام می کند. یک آی سی دارای چندین عنصر موازی است که به عنوان “لایه” شناخته می شوند که هر کدام عملکرد متفاوتی را انجام می دهند.

این لایه ها لایه ترانزیستور، لایه مقاومت، لایه خازن و لایه پنجم به نام لایه گیت منطقی هستند. هر یک از این لایه ها عملکرد خاصی در مدار مجتمع دارند و با استفاده از تکنیک های مختلفی ساخته می شوند. ادغام این مدارها منجر به کوچک سازی شده است که به نوبه خود کاربردهای جدیدی را برای آنها باز کرده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این جزء مهم و مکان استفاده از آن، ادامه مطلب را بخوانید.

آی سی در ریزپردازنده ها

ریزپردازنده رایج ترین و مهم ترین کاربرد مدارهای مجتمع است. آنها در همه رایانه ها، تلفن های هوشمند، هر قطعه ای از تجهیزات با رابط دیجیتال و حتی اسباب بازی ها استفاده می شوند.

آنها تمام عملکردهای یک کامپیوتر را تنها با استفاده از یک تراشه انجام می دهند که به معنای فضای کمتر، مصرف انرژی کمتر و هزینه کمتر است.

یک مدار مجتمع از یک لایه ترانزیستور، لایه مقاومت، لایه خازن و لایه گیت منطقی تشکیل شده است.

آی سی در حافظه کامپیوتر

تراشه حافظه یک مدار مجتمع است که داده های باینری را ذخیره می کند. به عنوان حافظه رایانه استفاده می شود و می تواند فرار یا غیر فرار باشد. از حافظه رایانه به عنوان پسوند هارد شما استفاده می شود و برای ذخیره اطلاعاتی مانند اسناد متنی ، عکس ها ، فیلم ها و پرونده های صوتی حتی پس از خاموش شدن رایانه استفاده می شود. ولتاژ برای ذخیره اطلاعات در تراشه های حافظه استفاده می شود. ولتاژ بالا نشان دهنده رقم باینری ۱ و ولتاژ پایین ۰ است. یک تراشه حافظه را می توان برای ذخیره داده ها به شکل ۱ و ۰ برنامه ریزی کرد. این داده ها را می توان در صورت لزوم فراخوانی کرد.

حافظه رایانه معمولاً غیر فرار است، به این معنی که حتی پس از خاموش شدن رایانه، داده ها پاک نمی شوند. حافظه کامپیوتر با نام RAM (حافظه دسترسی تصادفی) نیز شناخته می شود.

آی سی در پردازش سیگنال

پردازش سیگنال در الکترونیک برای تشخیص و تجزیه و تحلیل سیگنال های الکترونیکی استفاده می شود. در مواردی مانند گیرنده های صوتی و انتقال رادیویی بسیار متداول است. از یک مدار یکپارچه برای شرط بندی سیگنال با تقویت آن ، فیلتر کردن آن یا تبدیل سیگنال به شکل دیگری استفاده می شود.

به عنوان مثال، ممکن است یک سیگنال برای افزایش قدرت آن تقویت شود تا سیگنال بتواند توسط تجهیزات الکترونیکی گرفته شود. یک تنظیم کننده سیگنال چندین عملکرد را انجام می دهد و از چندین آی سی تشکیل شده است. پردازش سیگنال یک جنبه بسیار مهم در طراحی تجهیزات الکترونیکی است.

کاربرد مدارهای مجتمع

آی سی در محاسبات دیجیتال

یک مدار مجتمع برای حل یک مسئله ریاضی و به دست آوردن پاسخ با حداقل تعداد محاسبات استفاده می شود. این کار با برنامه ریزی آی سی با دستورالعمل ها و وارد کردن اعدادی که باید محاسبه شوند انجام می شود. از این مدارها می توان برای محاسبه مسائل پیچیده ریاضی مانند جذر، لگاریتم، فاکتوریل و کسر استفاده کرد. این مدارها به صورت جمع کننده، تقسیم کننده، ضرب کننده و تقسیم کننده موجود هستند.

آی سی در اسیلاتورها

نوسان ساز مداری است که جریان متناوب تولید می کند که فرکانس آن به عوامل خارجی بستگی دارد. یک اسیلاتور می تواند به عنوان ساعت در مدار تایمر یا برای تولید امواج رادیویی استفاده شود. مدار ساعت برای حفظ زمان بندی مدار استفاده می شود. می توان آن را طوری برنامه ریزی کرد که زمان دقیقی تولید کند که پس از آن مدار دیگری فعال شود. برای تولید امواج رادیویی قابل دریافت با گیرنده رادیویی می توان از مدار نوسانگر استفاده کرد.

آی سی در اسیلاتورها برای تولید فرکانس استفاده می شود.

آی سی در تقویت کننده ها

تقویت کننده مداری است که به سیگنال ورودی اجازه می دهد تا مقداری متناسب با سطح سیگنال ورودی تقویت شود. این کار با استفاده از یک مقاومت و یک خازن به صورت سری با سیگنال ورودی انجام می شود. سپس سیگنال خروجی دارای یک نسخه تقویت شده از ولتاژ ورودی است.

از مدار تقویت کننده می توان برای تقویت سیگنال های رادیویی و همچنین سیگنال های صوتی استفاده کرد. مدارهای مجتمع در تقویت کننده ها استفاده می شوند زیرا سرعت سوئیچینگ سریعی را که برای نرخ های تقویت بالا لازم است را امکان پذیر می کنند.

کاربرد آی سی در تایمر

تایمر مداری است که زمان را اندازه گیری می کند و بر اساس زمان اندازه گیری شده توسط تایمر یک خروجی دوره ای مانند صدا یا نور تولید می کند. یک مدار تایمر برای برنامه‌ریزی زمانی که رویدادهای خاصی رخ می‌دهد، مانند زمان روشن کردن چراغ‌ها یا راه‌اندازی موتورها، تنظیم دما، و کنترل سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون، VCR و غیره استفاده می‌شود. رویدادهایی مانند روشن کردن چراغ ها و راه اندازی موتورها و غیره رخ می دهد.

این باعث می شود آنها برای اهداف زمان بندی بسیار مفید باشند و همچنین به ردیابی دقیق زمان کمک می کند زیرا آنها خروجی های دوره ای را بر اساس زمان اندازه گیری شده توسط آنها تولید می کنند.

آی سی در گیت های منطقی

یک گیت منطقی مداری است که فقط به سیگنال های خاصی اجازه عبور از یک نقطه خاص را می دهد. یک آی سی در گیت های منطقی استفاده می شود زیرا می تواند سرعت سوئیچینگ سریعی را انجام دهد که برای نرخ های تقویت بالا لازم است. گیت های منطقی کاربردهای گسترده ای در دنیای مدرن دارند. آنها برای منطق دیجیتال، مبدل دیجیتال و آنالوگ به دیجیتال و همچنین برای حافظه استفاده می شوند.

آی سی در سنسورهای الکتریکی

مدارهای مجتمع در حسگرهای الکتریکی برای ثبت اطلاعاتی مانند دما، فشار، شتاب و ولتاژ استفاده می شوند.

این حسگرها برای فناوری مدرن بسیار مفید هستند زیرا به ما کمک می کنند تا کارهایی مانند اندازه گیری دما را سریع و دقیق انجام دهیم.

هنگامی که در حسگرها استفاده می شود، آی سی ها برای جمع آوری اطلاعات از محیط اطراف خود قرار می گیرند.

آنها همچنین می توانند برای جمع آوری اطلاعات از سنسورهای دیگر استفاده شوند.

کاربرد آی سی در شبکه

شبکه به تبادل داده بین دستگاه های مختلف اشاره دارد. مدارهای مجتمع نقش بزرگی در کل مفهوم شبکه ایفا می کنند. آنها در روترها، سوئیچ ها و پل ها استفاده می شوند.

آنها همچنین می توانند در طیف گسترده ای از دستگاه های دیگر مانند چاپگر و مودم استفاده شوند.

مدارهای مجتمع برای انتقال داده ها به روش های مختلف استفاده می شوند: فیبرهای نوری، سیم های مسی یا بی سیم.

آی سی برای مدیریت انرژی

مدیریت انرژی به فرآیند مدیریت مصرف انرژی اشاره دارد. مدارهای مجتمع در اشکال مختلف مدیریت انرژی برای کنترل وسایلی که انرژی مصرف می کنند استفاده می شود. می توان از آنها در ترموستات ها، چراغ ها و لوازم خانگی استفاده کرد.

هدف اصلی مدارهای مجتمع صرفه جویی در مصرف برق تنها با استفاده از قسمت های خاصی از تراشه در زمان های معینی در زمان استفاده از آن است.

این کار با استفاده از یک کنترل‌کننده سیگنال دیجیتال انجام می‌شود که سیگنال‌های روشن/خاموش را برای بخش‌های مختلف تراشه که در صورت عدم استفاده از آن‌ها انرژی مصرف می‌کنند، کنترل می‌کند.

خرید آی سی اورجینال

هنگام انتخاب یک توزیع کننده آی سی در اصفهان، پیدا کردن یک توزیع کننده قابل اعتماد مهم است. شما می خواهید تامین کننده ای را انتخاب کنید که سابقه خوبی داشته باشد و قابل اعتماد باشد. نیما الکترونیک با سابقه ای درخشان خدمات فروش آی سی اورجینال را به مشتریان ارائه می دهد.

در صورت تمایل به هرگونه اطلاعات یا مشاوره بیشتر در مورد خرید بهترین آی سی یا هر نوع دیگر از اجزا و لوازم جانبی کنترل مدار، لطفاً با تیم پشتیبانی نیما الکترونیک از طریق تلفن یا ایمیل تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رفتن به بالا
بکشید و رها کنید برای مقایسه جدید
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
برای مخفی کردن جعبه روی قسمت بیرون کلیک نمایید
مقایسه