nimaelectronics

نیما الکترونیک پارسیان

کد رنگ خازن

هر آنچه که باید در مورد کد رنگ خازن بدانید

اصطلاح “کد رنگ” یا “سیستم کد رنگ” به روشی برای نمایش اطلاعات با استفاده از رنگ های مختلف اشاره دارد. در سیستم کدگذاری رنگی که انگلستان اتخاذ کرده است، رنگ قرمز نشان دهنده خطر و رنگ سفید نشان دهنده ایمنی است. به طور مشابه، کد رنگ در سیستم‌های دیگر، از جمله ناوبری، نظامی، الکترونیک، بازی‌های ویدیویی، تعاملات اجتماعی و غیره استفاده می‌شود.

سیم های خنثی، فاز و زمین هر کدام با رنگ خاصی در سیستم کدگذاری رنگ صنعت الکترونیک نشان داده می شوند. کدگذاری رنگ الکترونیکی در درجه اول اجزای مختلف الکترونیکی و مقادیر آنها از جمله کدگذاری رنگ خازن، مقاومت و سلف را نشان می دهد.

خازن چیست؟

رایج ترین قطعه الکترونیکی بعد از مقاومت ها خازن است. هر مدار الکترونیکی از جمله کامپیوتر، تلویزیون و سایر دستگاه ها از خازن استفاده می کند. تجهیزات الکترونیکی که دارای بار الکتریکی هستند به عنوان خازن شناخته می شوند. خازن اولیه شامل دو صفحه رسانا است که توسط یک دی الکتریک، یک ماده عایق یا یک محیط جدا شده اند.

بارهای الکتریکی در تقابل با یکدیگر بر روی دو صفحه خازن هنگام تامین ولتاژ ایجاد می شود. یا به عبارت دیگر، خازن با وارد شدن ولتاژ شروع به شارژ شدن می کند. به همین دلیل، اختلاف احتمالی بین دو صفحه وجود دارد.

خازن تا زمانی شارژ می شود که ولتاژ بین صفحات یا اختلاف پتانسیل کمتر از ولتاژ خارجی باشد. خازن زمانی شارژ را تمام می کند که ولتاژ یا اختلاف پتانسیل بین دو صفحه به ولتاژ خارجی برسد.

ظرفیت خازن اصطلاحی است که برای توصیف ظرفیت خازن برای ذخیره بار الکتریکی استفاده می شود. ظرفیت خازن بر حسب فاراد بیان می شود. مساحت صفحات هادی و فضای بین آنها در درجه اول تعیین کننده ظرفیت خازن است.

مقادیر زیادی بار الکتریکی را می توان در خازن هایی با صفحات با سطح بزرگ و فاصله نزدیک بین آنها ذخیره کرد. از سوی دیگر، خازن‌های متشکل از صفحات با فاصله‌ی زیاد با سطح محدود، حداقل بار الکتریکی را ذخیره می‌کنند.

کد رنگ چیست؟

به طور کلی، “کد” به نمایش مخفی اطلاعات به روش های مختلف با استفاده از سیگنال ها، نمادها و کاراکترها اشاره دارد. نمادها یا سیگنال ها در این موقعیت به عنوان کد عمل می کنند. مشابه نحوه تعیین ظرفیت خازن (اطلاعات) با استفاده از رنگ های مختلف، در مورد خازن ها نیز همین کار را انجام می دهیم. رنگ های زیاد پوشش خازن در این مثال به عنوان کد عمل می کند. سایر قطعات الکترونیکی مانند مقاومت ها، سلف ها و خازن ها از کدهای رنگی استفاده می کنند.

اصطلاح “سیستم کد رنگ الکتریکی” به شناسایی مقادیر قطعات الکترونیکی مانند خازن ها، مقاومت ها و سلف ها با استفاده از کدهای رنگ نوشته شده بر روی آنها اشاره دارد. در اوایل دهه ۱۹۲۰، سازمان سازندگان رادیو، یکی از اجزای اتحاد صنایع الکترونیک، این فناوری (EIA) را تأسیس کرد.

کد رنگ خازن چیست؟

متخصصان برق به لطف کدهای رنگی که روی بدنه آنها درج شده است، می توانند به سرعت خازن ها را شناسایی و درک کنند. این کدهای رنگی مقادیر تحمل، ولتاژ و ظرفیت خازن را نشان می دهند. هنگامی که یک مقدار ظرفیت به عنوان یک مقدار اعشاری بیان می شود، دیدن نقطه اعشار دشوار است. در نتیجه مقدار خازن واقعی به اشتباه درک می شود. نقاط اعشاری به جای حروفی مانند p (برای pico) یا n (برای نانو) موقعیت و وزن یک عدد را نشان می‌دهند.

خازنی را در نظر بگیرید که به عنوان مثال n47 = 0.47nF، ۴n7 = 4.7nF، یا ۴۷n = 47nF تعیین شده است. ۱۰۰ × ۱۰۰۰ pF یا ۱۰۰nF مقدار خازن تعیین شده ۱۰۰K است. گاهی اوقات خازن ها با حرف بزرگ K برای نشان دادن مقدار هزار پیکوفاراد برچسب گذاری می شوند. سیستم کدگذاری رنگ در سراسر جهان می تواند سوء تفاهم های ناشی از کاراکترهای برچسب گذاری شده، اعداد و اعشار را کاهش دهد. سال ها پیش به عنوان روشی آسان برای تعیین مقادیر خازن و تلرانس ایجاد شد. طرح کد رنگ خازن یک نوار رنگی است که به صورت طیفی سازماندهی شده است.

نمونه کد رنگ خازن

خازن دیسک سرامیکی

ماده دی الکتریک موجود در این خازن سرامیک (عایق) می باشد. آنها از نام های دیسک خازن و خازن تراشه چند لایه (MLCC) استفاده می کنند. ۱ نانوفاراد تا ۱۰۰۰ میکروفاراد محدوده مقادیر خازن های دیسک سرامیکی است. آنها به دلیل پایین بودن به طور گسترده در مدارهای الکتریکی استفاده می شوند.

اندوکتانس، مقاومت و افزایش پاسخ فرکانسی. خازن سرامیکی یا دیسکی که در زیر مشاهده می کنید دارای یک عدد سه رقمی است.

کد رنگ خازن دیسک سرامیکی

روی این کد سه رقمی ۱۰۳ چاپ شده است. رقم سوم ضریب است. برای تعیین مقدار ظرفیت خازن خاص، باید رقم اول و دوم را در یک رقم سوم ضرب کنیم. مثال به شرح زیر است: ۱۰۳k=10 x103، که ۱۰۰۰۰pF، ۱۰nF، یا ۰.۰۱F است.

بیایید به یک مثال دیگر نگاه کنیم. روی یک خازن عدد ۲۲۴ درج شده است که از نظر ظرفیت معادل ۲۲*۱۰۴ یا ۲۲۰۰۰۰pF (220nF) می باشد.

خازن الکترولیتی آلومینیومی

خازن الکترولیتی آلومینیومی

این خازن های الکترولیتی ساخته شده از آلومینیوم برای منابع تغذیه و سوئیچینگ مدارهای DC استفاده می شود. مقدار ظرفیت و ولتاژ روی بدنه این خازن به همراه کد رنگ درج شده است. با مقایسه این گروه خازن با سایر گروه های خازن، مقادیر ESR پایینی دارد.

خازن سرامیکی سطحی

خازن سرامیکی سطحی

خازن های این نوع برای کاربرانی که نیاز به صرفه جویی در فضا و هزینه دارند ایده آل هستند. محدوده پیکوفاراد تا میکروفاراد برای آنها موجود است. خازن های سرامیکی مختلف خواص دی الکتریک متفاوتی دارند که بر درجه حرارت و ولتاژ تأثیر می گذارد.

کدگذاری رنگ خازن

برای درک کد رنگ خازن ها، ابتدا لازم است با بسیاری از ویژگی های خازن ها از جمله مقدار، تحمل، ولتاژ کاری و جریان نشتی آشنا شویم.

علامت های خازن اغلب از چهار یا چند رنگ یا نقطه تشکیل شده است. رنگ های اول و دوم که روی خازن با چهار نوار رنگ مشخص شده اند، مقدار آن را نشان می دهند و باند رنگی سوم نشان دهنده ضریب اعشاری پیکوفاراد است. باندهای چهارم یا رنگی اضافی روی آن چیزهای مختلفی را برای انواع مختلف خازن ها نشان می دهند.

کد رنگ خازن جدول 1

مقدار روی خازن مستقیماً یا با استفاده از خازن رنگی نشان داده می شود. ولتاژ کاری خازن بالاترین ولتاژی است که می تواند قبل از تجربه خرابی دی الکتریک تحمل کند و جدول زیر نمایش کد رنگی این مقدار را نشان می دهد. عملاً هر خازن مقداری جریان نشتی دارد که در خازن های کامل صفر است.

کد رنگ خازن جدول 2

در مورد یک خازن با پنج باند، اولین باند مربوط به عدد اول در جدول کد رنگ خازن است که در تصویر بالا آمده است. باند دوم نماد عدد زیر از نمودار و باند سوم نماد مقدار صفر است. نوار چهارم مقدار تحمل را نشان می دهد که معمولاً با رنگ های سیاه (۲۰٪)، سفید (۱۰٪) و سبز (۵٪) نشان داده می شود. باند پنجم ولتاژ کاری خازن را نشان می دهد (۲۵۰V-قرمز و ۴۰۰V-زرد).

جدول 3

تصویر بالا کد رنگ خازن های سرامیکی را نشان می دهد که در آن ستون اول چندین نوع رنگ و ستون دوم مقداری را که هر رنگ نشان می دهد نشان می دهد. مقدار تحمل خازن در ستون سوم نشان داده شده است (با ستون های فرعی برای مقادیر بالاتر و زیر ۱۰pf)، و ضریب دما در ستون چهارم نشان داده شده است. نشان دادن مقدار به پیکوفاراد یا میکروفاراد روی برچسب خازن های سرامیکی مرسوم است. این بستگی به این دارد که مقدار یک یا بیشتر باشد. تعداد کمی از نمایش‌های کدگذاری رنگی خازن از «R» به عنوان اعشار استفاده می‌کنند، بنابراین به جای «۴.۷» از «۴R7» استفاده می‌شود.

امیدوارم این مقاله دانش اساسی در مورد کدگذاری رنگ خازن ارائه دهد. بیایید در مورد چند نمونه صحبت کنیم تا یاد بگیریم چگونه مقدار خازن را با استفاده از کد رنگ آن تعیین کنیم. در مورد یک خازن پلی استر متالیزه فکر کنید که دارای پنج نوار است و در شکل زیر نشان داده شده است.

کد رنگی خازن

با استفاده از نمودار کد رنگ خازن که در بالا توضیح داده شد، می توان مقدار خازن پنج بانده را که در تصویر بالا نشان داده شده است محاسبه کرد. با مقدار تلرانس ۱۰% و ولتاژ کاری ۲۵۰ ولت، مشخص شد که خازن پنج باند دارای مقدار ظرفیت خازنی ۴۷nF است. می توانید مقدار تحمل خازن را با استفاده از جدول کدهای حروف زیر محاسبه کنید.

کد رنگ خازن جدول 4

خازن متفاوتی را در نظر بگیرید که مقدار آن مانند شکل زیر نشان داده شده است. در نتیجه، مقدار خازن را می توان به صورت زیر محاسبه کرد: J مخفف مقدار تلورانس خازن است و سه رقم اول ۳، ۳ و ۳ هستند. رقم سوم، “۳” یک ضریب در پیکوفاراد است. در نتیجه، مقدار خازن ۳۳ pF ضرب در ۱۰۰۰ است (ضریب برابر ۳ = سه صفر است)، که ۳۳nF یا ۰.۰۳۳uF است.

مقدار خازن، چه بر حسب پیکوفاراد، نانوفاراد یا میکروفاراد، به راحتی با استفاده از کدهای جدول زیر قابل تعیین است.

خازن J333

دیسک و خازن سرامیکی

طرح کد رنگ خازن برای مدت طولانی در میکای غیرقطبی و خازن های قالب گیری پلی استر هنوز تعداد زیادی خازن “قدیمی” در اطراف وجود دارد، حتی اگر این تکنیک کدگذاری رنگ دیگر موثر نباشد. استاندارد BS1852 و جانشین آن، BS EN 60062، که رنگ ها را با یک سیستم کدگذاری حروف یا عدد جایگزین کرد، استانداردهای فعلی برای خازن های کوچک مانند انواع فیلم یا دیسک هستند.

دیسک و خازن سرامیکی

در بیشتر موارد، کد شامل دو یا سه رقم به اضافه یک کد حرف اختیاری برای نشان دادن میزان تحمل است. مقدار خازن به تنهایی بر حسب پیکوفاراد در صورت استفاده از کد دو عددی ارائه می شود. به عنوان مثال، ۴۷ = ۴۷ pF و ۱۰۰ = ۱۰۰ pF، و غیره. دو رقم ارزش به اضافه یک ضریب یک کد سه حرفی را تشکیل می دهند، درست مانند کدهای رنگی برای مقاومت ها در بخش مقاومت ها.

با استفاده از عدد ۴۷۱ به عنوان مثال، ۴۷*۱۰ برابر است با ۴۷۰pF. کد حرف تلورانس زیر اغلب همراه با کدهای سه رقمی استفاده می شود.

نتیجه گیری

ده ها خازن (ساخته شده از تانتالیوم، سرامیک، فیلم، آلومینیوم و غیره) برای کاربردهای تجاری، ولتاژ بالا، دمای بالا در فناوری RF و مایکروویو و همچنین کاربردهای انرژی کارآمد در صنایع هوافضا و دفاعی موجود است. هر خازن با یک کد رنگ و مجموعه ای منحصر به فرد از الزامات فنی مشخص می شود. برای مطابقت با نیازهای شما برای یک برنامه الکترونیکی، باید برنامه مناسب را انتخاب کنید.

هنگام انتخاب و خرید خازن در اصفهان، پیدا کردن یک توزیع کننده قابل اعتماد مهم است. شما می خواهید تامین کننده ای را انتخاب کنید که سابقه خوبی داشته باشد و قابل اعتماد باشد. نیما الکترونیک با سابقه ای درخشان خدمات فروش خازن الکترونیکی را به مشتریان ارائه می دهد.

در صورت تمایل به هرگونه اطلاعات یا مشاوره بیشتر در مورد خرید خازن الکترونیکی یا هر نوع دیگر از اجزا و لوازم جانبی کنترل مدار، لطفاً با تیم پشتیبانی نیما الکترونیک از طریق تلفن یا ایمیل تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رفتن به بالا
بکشید و رها کنید برای مقایسه جدید
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
برای مخفی کردن جعبه روی قسمت بیرون کلیک نمایید
مقایسه