nimaelectronics

نیما الکترونیک پارسیان

تست سوختگی

چرا تست سوختگی برای الکترونیک ضروری است؟

هنگامی که PCB مونتاژ شد، بسیار مهم است که اقدامات لازم را برای اطمینان از کیفیت عالی انجام دهید. برای انجام این کار، سازندگان از چندین تکنیک استفاده می کنند و تست سوختگی یکی از آنهاست. در این مقاله، با همه چیز مربوط به تست سوختگی و چرایی اهمیت آن در صنعت الکترونیک آشنا خواهید شد.

تست سوختگی در صنعت الکترونیک چیست؟

تست سوختگی یکی از تکنیک‌هایی است که بسیاری از تولیدکنندگان مشهور برای آزمایش PCB‌های خود در طول فرآیند تولید از آن استفاده می‌کنند. این یک PCB را در برابر چندین معیار قرار می دهد تا اطمینان حاصل شود که برای استفاده توسط کاربر نهایی مناسب و ایمن است.

از آنجایی که کاربران نهایی چیزی در مورد جنبه‌های فنی ابزارهای الکترونیکی نمی‌دانند، خرابی PCB می‌تواند در بدترین حالت باعث تصادفات مرگبار شود. برای حذف چنین احتمالاتی، یک PCB برای بالاترین کیفیت ممکن از طریق تست سوختگی تحت فشار قرار می گیرد.

دلایل رایج برای خرابی کامپوننت در طول تست سوختگی

۱. خطای تولید

اگر نقصی در ساخت PCBA وجود داشته باشد، مانند پل لحیم کاری، ماسک لحیم کمتر و غیره، باعث می شود یک قطعه در طول تست سوختگی از کار بیفتد و سازنده PCB شما با آن آشنا شود.

۲. فشار حرارتی

هنگامی که تستر شما فشار دمای بالا یا فشار حرارتی را به PCBA اعمال می کند، اجزای روی تراشه منبسط و منقبض می شوند. اگر مشکلی در لحیم کاری وجود داشته باشد، اتصالات لحیم کاری باز می شوند که به ما می گوید که قطعه از کار افتاده است.

۳. فشار بیش از حد ولتاژ

اگر قطعات با توان بیشتری نسبت به امتیاز خود عرضه شوند، در طول تست سوختگی از کار می‌افتند.

۴. چرخه حرارتی

PCBA ها چرخه های حرارتی و خنک کننده ثابتی را پشت سر می گذارند که به آن چرخه حرارتی نیز می گوییم. در طول تست سوختگی، چرخه حرارتی به صراحت اعمال می شود که می تواند باعث خرابی قطعات شود.

۵. فشار مکانیکی

فشار مکانیکی مانند فشار فیزیکی به PCBA ممکن است در طول آزمایش عمدی اعمال شود که می تواند باعث خرابی قطعات شود. با این حال، لرزش ها و شوک ها نباید بر PCBA های با کیفیت بالا تأثیر بگذارند.

۶. عدم تطابق اجزا

امکان قرار دادن اجزای نادرست در مدار وجود دارد که باعث عدم تطابق قطعات می شود. به عنوان مثال، استفاده از مقاومت، ظرفیت خازنی و غیره نادرست.

وظایف تست سوختگی چیست؟

۱.تشخیص نقص

سازندگان از تست سوختگی برای یافتن هر گونه عیب یا نقص در طول فرآیند تولید استفاده می کنند.

۲. تضمین کیفیت

با یافتن و از بین بردن عیوب PCBA از طریق تست سوختگی، تولیدکنندگان می توانند تضمین کیفیت بالای محصولات خود را تضمین کنند.

۳. اعتبار سنجی طراحی و مواد

اگر تست سوختگی با موفقیت انجام شود، به این معنی است که طراحی PCB و مواد خام برای مصرف کاربر نهایی مناسب هستند. به همین دلیل است که از تست سوختگی استفاده می شود.

۴. مطابق با مقررات

گاهی اوقات، برای سازندگان PCBA مهم است که تست سوختگی را برای مطابقت با هنجارها و مقررات دولتی مختلف انجام دهند، در غیر این صورت نمی توانند PCB های آزمایش نشده را در مناطق خاصی بفروشند.

مزایای تست سوختگی چیست؟

● از طریق تست سوختگی، می‌توانید تمام عیوب PCB خود را که به شما در جلوگیری از هرج و مرج بعداً کمک می‌کند، پی ببرید.

● با تست سوزاندن، می توانید استفاده از PCB خود را در شرایط شدید شبیه سازی کنید، بنابراین می توانید یاد بگیرید که در چنین شرایطی چقدر خوب عمل می کند.

● بسیاری از سازندگان PCB به دلیل نتایج بسیار قابل اعتماد و گزارش های تحلیلی که می تواند ایجاد کند، شروع به انتخاب تست سوختگی کرده اند.

● سازندگانی که در کیفیت پیشرفت می‌کنند، می‌توانند به تست سوختگی تکیه کنند، که راهی ارزان و مقرون به صرفه برای اطمینان از محصولات با کیفیت بالا است.

● با انجام تست سوختگی، سازندگان PCB می توانند به کاربران نهایی خود اطمینان دهند که این PCB ها برای استفاده کاملا ایمن هستند و نیازی نیست نگران خطرات احتمالی باشند.

مزایای تست سوختگی

انواع مختلف تست سوختگی

۱.سوزش دما

سازندگان PCB را برای مدت طولانی در دمای بالا نگه می دارند تا PCB به سرعت پیر شود. به این ترتیب، می توانید تشخیص دهید که آیا آسیب های احتمالی ناشی از دمای بالا وجود دارد یا خیر.

۲. ولتاژ سوختن

در این آزمایش، PCB قدرت بیشتری نسبت به درجه معمولی خود دارد تا بفهمد PCB چگونه به ولتاژ بالا واکنش نشان می دهد. به این ترتیب، در صورت استفاده از آداپتور برق نادرست، می توانید هرگونه خرابی احتمالی مربوط به ولتاژ را کشف کنید.

۳. تست فشار ترکیبی

این یک روش آزمایش ترکیبی است که در آن تستر ولتاژ بالا، دمای بالا، تنش مکانیکی و غیره را به یکباره اعمال می کند. به این ترتیب، می توانید چندین آزمایش را در یک حرکت انجام دهید.

۴. سوزاندن چرخه حرارتی

PCB در این آزمایش چرخه های منظمی با دمای بسیار بالا و بسیار پایین را طی می کند، به طوری که خراب می شود. به این ترتیب می توانید میزان سختی PCB خود را دریابید.

۵. تست اضافه ولتاژ

این تا حدودی شبیه سوختن ولتاژ است، اما در اینجا قطعات برای مدت کوتاهی جریان اعمال می‌شوند. فقط برای این است که ببینیم آیا قطعات می توانند در برابر منابع ولتاژ بالا مقاومت کنند یا خیر.

کاربردهای تست سوختگی

۱. در بخش دفاعی، تست سوختگی بسیار مهم است زیرا تجهیزات دفاعی تحت فشار مکانیکی سنگین و تنش دمای بالا قرار می گیرند. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید کیفیت تجهیزات دفاعی را به خطر بیاندازید، بنابراین تست سوختن در آنجا مهم است.

۲. دستگاه‌های پزشکی باید PCB‌هایی داشته باشند که آزمایش سوختگی را پشت سر گذاشته‌اند، زیرا هر دستگاهی که در طی یک عمل جراحی یا عمل حساس از کار بیفتد، قطعاً باعث بروز حوادث مرگبار می‌شود. که قابل تحمل نیست!

تست سوختگی چگونه انجام می شود؟

۱. ایجاد پارامترهای تست: ابتدا پارامترهای تست ایجاد می شوند. اینها عملکردهایی هستند که PCBها بر اساس آنها آزمایش خواهند شد.

۲. تنظیم تست: سپس، یک راه اندازی درست مانند یک مجموعه فیلم ایجاد می شود. این شامل تمام ابزارهای تست مورد نیاز برای اجرای آزمایش می شود.

۳. تست کردن: اکنون که همه چیز آماده است، استرس تمام شده است. یعنی تست واقعی در این مرحله انجام می شود.

۴. جمع آوری داده ها: بر اساس آزمون، اکنون نتایج جمع آوری شده و گزارش مناسبی ایجاد می شود.

۵. تکرار: در صورت نیاز، سازنده PCB اقدامات اصلاحی را انجام می دهد و آزمایش را تا زمانی که PCB واجد شرایط شود تکرار می کند.

عواملی که باید در طول تست سوختگی در نظر گرفته شوند

۱. همیشه مشخص کنید که بر چه اساسی می خواهید PCB خود را آزمایش کنید. این که آیا می خواهید تست فشار انجام دهید یا چیز دیگری، در این مورد واضح باشید.

۲. هرگز خیلی سریع نتیجه نگیرید مگر اینکه همه نتایج را بدست آورید و آنها را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده باشید.

۳. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد یک محیط کنترل شده برای آزمایش ایجاد کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

۴. همیشه محل استفاده از PCB خود را مشخص کنید. اگر در مناطق گرم و مرطوب استفاده می شود، PCB خود را برای آن تست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رفتن به بالا
بکشید و رها کنید برای مقایسه جدید
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
برای مخفی کردن جعبه روی قسمت بیرون کلیک نمایید
مقایسه